Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Bidirectioneel laden: veelbelovend en duurzaam laadconcept

X minuten leestijd

Bidirectioneel laden is een term die steeds vaker opduikt. Tot op heden kunnen elektrische auto’s alleen opladen, wat betekent dat zij stroom van het elektriciteitsnetwerk ontvangen. Maar steeds vaker kunnen elektrische auto’s ook terugleveren aan het net.

Dit heet bidirectioneel laden, omdat stroom twee kanten opgaat. Er wordt hard gewerkt om deze techniek breder te implementeren. Zoals je je kunt voorstellen, kan dit concept veel voordelen opleveren. Je kunt dus de accu van je EV gebruiken om je huis te voorzien van stroom. Bovendien is het zelfs mogelijk om tijdens piekmomenten extra stroom aan de wijk waarin je woont te leveren. Dit kan een goede oplossing zijn om de overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te verlichten.

Toekomstperspectieven

Er zijn momenteel nog diverse uitdagingen die de uitrol van dit bidirectioneel laadconcept vertragen. De meeste EV’s zijn nog niet geschikt voor het bidirectioneel laden, aangezien zij in eerste instantie ontworpen zijn voor het unidirectioneel (eenrichting) laden. Ook de laadinfrastructuur die bidirectioneel laden op grote schaal mogelijk maakt is nog niet gereed. Hier komt gelukkig geleidelijk verandering in, de eerste voorbeelden waar het succesvol toegepast wordt zijn er, onder meer in grote steden zoals Utrecht.

Ook ons belastingstelsel is nog niet ingericht op deze manier van laden. Momenteel betaal je over elke laadactie belasting. Óók wanneer je stroom teruggeeft aan het net, dus dat is eigenlijk tegenstrijdig. Maar naarmate de technologie en de EV-modellen verder worden ontwikkeld, kan de elektrische auto zo een mooie, actieve rol spelen in de energietransitie.

Overige nieuws berichten