Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Wat kost een elektrische auto en wat zijn de verschillen ten opzichte van een benzineauto?

X minuten leestijd

Wil je een elektrische auto kopen, dan kijk je waarschijnlijk als eerste naar het kostenplaatje. Het is daarbij belangrijk dat je niet alleen kijkt naar de aanschafprijs, maar ook naar de kosten voor bijvoorbeeld verbruik, belasting, verzekering en onderhoud. In dit artikel lees je meer over de kosten van een elektrische auto en wat de verschillen zijn ten opzichte van een benzineauto.

Aanschaf

Een elektrische auto is vaak duurder dan een vergelijkbare benzineauto. Dit verschil wordt vooral veroorzaakt door het kostbare accupakket van een elektrische auto.

Een ander punt om mee te nemen in je vergelijking, is dat elektrische auto’s vaak krachtige en rijk uitgeruste modellen zijn. Ze zijn te vergelijken met de duurdere modellen op benzine en diesel. Van de goedkope instapmodellen op benzine zijn nauwelijks tegenhangers op elektriciteit. Daardoor kan het verschil in prijs tussen brandstof en elektrisch nog groter lijken.

Energiekosten en verbruik

Wat de liter is voor benzine, dat is kilowattuur voor elektriciteit. Hoeveel je kwijt bent aan energiekosten hangt in eerste instantie af van het verbruik van de elektrische auto. Een middenklasse elektrische auto (bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3) verbruikt zo’n 15 kWh stroom per 100 kilometer.

Let goed op waar je laadt, want de prijs voor een kWh kan flink uiteenlopen. Het goedkoopste is thuis laden aan je eigen laadpaal. Je betaalt dan hetzelfde stroomtarief dat je ook voor je apparaten en verlichting betaalt. Bij een publieke laadpaal betaal je al iets meer, en snelladen langs de snelweg is het duurst.

Let wel: door de toenemende energieprijzen (december 2022) kan het zijn dat je thuistarief duurder uitvalt dan laden met je laadpasaanbieder bij publieke laadpalen. Vergelijk de tarieven van je energieleverancier daarom goed met die van je laadpasprovider. Met de ANWB laadpas betaal je bijvoorbeeld € 0,60 per kWh bij een openbare laadpaal in Nederland (exclusief kosten van een laadsessie of abonnement).

Hoeveel het ‘elektrisch tanken’ kost, hangt dus zeer sterk af van de manier waarop je je elektrische auto oplaadt. Heb je thuis zonnepanelen, dan wordt het vanzelfsprekend nog interessanter om op elektrisch rijden over te stappen. 

Verzekering

Doordat elektrische auto’s in aanschaf relatief duur zijn, en bovendien zwaarder dan benzineauto’s, valt de maandelijkse verzekeringspremie vaak duurder uit. Gemiddeld genomen is het verschil in verzekeringspremie tussen een elektrische auto en benzineauto ongeveer €230,- per jaar. Heb je een leasecontract, dan is de verhouding van de verschillende componenten net iets anders ingedeeld.

Wegenbelasting

Alle motorvoertuigen die in Nederland tenaamgesteld worden, zijn belastingplichtig. Je betaalt hiervoor motorrijtuigenbelasting. Tot en met 2024 wordt de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische auto’s echter kwijtgescholden. Dit zorgt ervoor dat je een extra financieel voordeel hebt. Een besparing van al snel zo’n €60,- tot €100,- per maand, afhankelijk van het gewicht van het voertuig.

  • In 2024 is de korting voor volledig elektrische voertuigen (BEV’s) nog altijd 100%;
  • In 2025 wordt de korting verlaagd naar 75%;
  • Vanaf 2026 is de korting 0% en betalen BEV-rijders dus de volledige MRB.

Er zijn plannen om per 2030 over te gaan van een eigendomsbelasting naar een gebruiksbelasting, waarbij er per kilometer belast gaat worden. Voor zover nu bekend, gaat deze gebruiksbelasting ook voor elektrische auto’s gelden.

Onderhoud

In tegenstelling tot de aanschafkosten, zijn de onderhoudskosten van elektrische auto’s juist lager dan van benzineauto’s. Dit komt vooral omdat er in een elektrische auto een stuk minder draaiende delen te vinden zijn. Bovendien zijn er minder onderdelen die gesmeerd moeten worden met olie. Door de regeneratie van vermogen bij het afremmen op de elektromotor hebben de reguliere remmen van een elektrische auto het ook een stuk minder zwaar. Naar schatting zijn de onderhoudskosten ten opzichte van een benzineauto ongeveer 35% lager liggen.

Restwaarde

Elke auto heeft jaarlijks te maken met een waardevermindering. Druk je de waardevermindering in geld uit, dan noemen we dat afschrijving. Na vier jaar rijden is een elektrische auto nog ongeveer de helft van de nieuwprijs waard. Dat is vergelijkbaar met de waardevermindering van een middelgrote benzineauto. Een dieselauto is na die periode iets meer dan 40 procent van de nieuwprijs waard. Voor alle soorten auto’s geldt dat het aantal gereden kilometers de restwaarde beïnvloedt. Hoe meer kilometers, hoe lager de restwaarde.

Het is moeilijk te voorspellen hoe de afschrijving bij elektrische auto’s in de toekomst zal verlopen. De techniek ontwikkelt zich snel. Daardoor verouderen elektrische auto’s relatief snel. Aan de andere kant zijn elektrische auto’s voordelig in gebruik. Zo zijn ze als gebruikte auto voor veel mensen toch interessant. 

Conclusie

Hoewel elektrische voertuigen in eerste instantie hogere aanschafkosten met zich meebrengen, kunnen ze op de lange termijn kosteneffectiever zijn dan benzineauto’s. Met lagere brandstofkosten, verminderd onderhoud en de mogelijkheid om hernieuwbare energie te gebruiken, bieden elektrische voertuigen een duurzamere en financieel verstandige keuze. Zowel voor individuen als voor onze samenleving.

Het is essentieel dat overheden, fabrikanten en consumenten blijven investeren in en profiteren van de voordelen van elektrische voertuigen. Door te streven naar verdere kostenverlagingen, het verbeteren van de laadinfrastructuur en het stimuleren van groene energiebronnen, kunnen we samen de overgang naar elektrische mobiliteit versnellen

Laat je informeren door deze artikelen