Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Nederlandse overheid bouwt korting op wegenbelasting voor EV’s af

X minuten leestijd

Om de populariteit van elektrische voertuigen te stimuleren, heeft de overheid EV’s de afgelopen jaren (deels) vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Richting 2026 wordt deze zogenaamde MRB-korting stapsgewijs afgebouwd naar 0%. In dit artikel lees je in welke stappen dit gaat gebeuren.

Om de populariteit van elektrische voertuigen te stimuleren, heeft de Nederlandse overheid EV’s de afgelopen jaren (deels) vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Richting 2026 wordt deze zogenaamde MRB-korting stapsgewijs afgebouwd naar 0%. In dit artikel lees je in welke stappen dit gaat gebeuren.

Over ieder motorvoertuig dat in Nederland tenaamgesteld wordt, moet motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd) worden betaald. De hoogte van het bedrag wordt bepaald op basis van het type brandstof, de CO2-uitstoot en het gewicht van het voertuig.

Een EV is door het gewicht van de accu’s relatief zwaarder dan een vergelijkbaar voertuig met benzinemotor. Om EV’s financieel aantrekkelijker te maken, heeft de overheid daarom jarenlang een korting op de MRB gegeven tot wel 100%.

Hierbij werd afgelopen jaren onderscheid gemaakt tussen plug-in hybrides (PHEV, uitstoot tot maximaal 50 gram CO2/km) en volledig elektrische voertuigen (BEV, 0 gram uitstoot per KM). Vanaf 2026 verdwijnt ook dat onderscheid en wordt de MRB-korting volledig geschrapt.

Overzicht kortingspercentages tot en met 2026

 BEVPHEV
2024100%50%
202575%25%
20260%0%

Toch compensatie voor BEV’s?

Mogelijk zal de overheid de verkoop en het gebruik van volledig elektrische voertuigen willen blijven stimuleren, maar dan op andere manieren.

Er is een mogelijkheid dat er vanuit de overheid een compensatie komt voor dit hogere gewicht, zodat een BEV een financieel aantrekkelijk alternatief blijft voor een auto met verbrandingsmotor. Ook wordt er gesproken over plannen om per 2030 over te gaan van een eigendomsbelasting naar een gebruiksbelasting, waarbij er per kilometer belast gaat worden. Voor zover nu bekend, gaat deze gebruiksbelasting ook voor elektrische auto’s gelden.

Mocht hier meer over bekend worden, dan lees je het uiteraard hier.


Afbeelding gegenereerd door Midjourney

Overige nieuws berichten