Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Route to Zero

  • Nederlands
  • English

De juiste keuzes maken bij de elektrificatie van je wagenpark 

X minuten leestijd

Het is daarom interessant om de ontwikkelingen in de gaten te houden en een beeld te vormen van de mogelijkheden. In aanloop naar De Dag van de Ondernemer organiseerde ALD Automotive op 15 november een webinar over elektrificatie van je wagenpark.  

In dit webinar voor ondernemers vertelden Jelle Oosterhoff, specialist op het gebied van elektrificatie bij ALD Automotive, en Jos Hollestelle, expert op het gebied van duurzame en flexibele mobiliteit bij Syndesmo, hoe je het best de overstap naar een elektrisch wagenpark kunt maken, welk effect dat op je kosten heeft en wat de belangrijkste stappen zijn om te nemen.  

Een kleine selectie van de aandachtspunten lees je hieronder.  

Stimuleren beter dan verplichten 

ALD Automotive ziet dat veel bedrijven duurzaamheid al in hun mobiliteitsbeleid verweven hebben. Uit een korte rondvraag tijdens het webinar blijkt dat het merendeel van de deelnemende ondernemers een elektrische auto onder werknemers stimuleert. Goed idee, vindt ALD Automotive, want het stimuleren van een elektrische auto werkt vaak ook beter dan het verplichten. 

Waarom dat is? Veel bedrijven zijn nog zoekende naar de beste strategie. Je moet duidelijk hebben waarom je wilt verduurzamen en je moet kunnen vertellen wat je je werknemers hierin kunt bieden. Om dan een elektrische auto te verplichten is erg ambitieus. Het is raadzaam medewerkers mee te nemen in het proces en ze mee te laten denken over de mogelijkheden op het gebied van elektrisch rijden. Zij zijn de mensen die op de weg zitten, vaak in het operationele proces, en kunnen je precies vertellen waar zij onderweg tegenaan lopen.  

Slimme keuzes maken 

Ook de kosten die gepaard gaan met elektrisch rijden, zijn belangrijk om onder de loep te nemen. Met de Green Scorecard van ALD Automotive kunnen ondernemers kijken welke elektrische voertuigen het beste passen bij hun mobiliteitsbeleid of specifieke functies, en -misschien nog belangrijker- wat hen dat oplevert. Bedrijven met een gunstig energietarief kunnen laden op kantoor promoten. En een BMW i3, waar de achterbank uitgehaald wordt, zou een goedkopere oplossing kunnen zijn dan een bestelwagen met grijs kenteken. Ons devies: wees niet bang om out-of-the-box te denken! En maak hierin dus slimme keuzes.  

Herzie je beleid regelmatig 

De wereld om ons heen is aan veel veranderingen onderhevig. Daar probeert iedereen, dus ook ondernemers, zo flexibel mogelijk mee om te gaan. Het is daarom te adviseren je beleid daarop aan te passen en hier ook flexibiliteit in te bouwen. Staar je niet blind op gemaakte keuzes maar herzie je mobiliteitsbeleid regelmatig, zo kun je makkelijker inspelen op veranderingen wanneer dat nodig is. ALD Automotive denkt in elk geval graag mee! 

Overige nieuws berichten