Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Laden & Laadtijd 

X minuten leestijd

Er zijn verschillende manieren om je auto op te laden, bijvoorbeeld thuis via het stopcontact, thuis via een laadpunt, publieke laadpaal, of bij een snel laadstation.

Je auto thuis opladen 

Om thuis je auto op te laden heb je twee mogelijkheden. Laden via het stopcontact of via een eigen laadpaal.  

Via het stopcontact 

Laden via het stopcontact duurt het langst en is alleen aan te raden voor gebruik in noodgevallen. Let hierbij goed op dat je niet zomaar in een willekeurig stopcontact je kabel hangt, maar dat het een goed gezekerde groep is. En gebruik bij het opladen van de auto geen verlengkabel, maar alleen de geschikte laadkabel met laadbeveiliger (noodlaadkabel) welke – in sommige gevallen – vanaf de fabriek bij de auto zijn meegeleverd. Als je je auto oplaadt via het stopcontact met zo een laadbeveiliger, kan je ongeveer laden met 2,3 kW, wat zou betekenen dat je in 12 uur tijd zo een 125 a 150 km kan laden. 

Thuislaadpunt 

Thuisladen via een laadpaal vraagt om een investering maar je weet zeker dat je veilig laadt en je behaalt hogere laadsnelheden dan wanneer je via een gewoon stopcontact oplaadt. Hoe snel jouw auto laadt aan het thuislaadpunt is afhankelijk van zowel het laadpunt als het vermogen en type lader van de auto. Uitgaande van de gemiddelde auto (60 kW) en het gemiddeld laadpunt (11 kW), is de laadtijd hier ongeveer 5-6 uur. Als je dagelijks grotere afstanden rijdt is dit de beste optie. Ook financieel, bij bijvoorbeeld een dynamisch energiecontract, kan je dus laden op het moment dat het voor jou het meest gunstig geprijsd is. Combineer je dit ook nog met zonnepanelen op jouw huis dan zou het zelfs geld op kunnen leveren. En daarnaast draag je ook nog eens bij aan een betere balancering van het energienet. 

Publiek of onderweg opladen 

Nederland telt tienduizenden (semi-)publieke laadpunten en duizenden snellaadpunten, zodat je altijd wel ergens kunt laden. Raadpleeg altijd de app of website van jouw laadpas aanbieder om te zien waar je met jou pas kunt laden. 

Tips: 

  • Probeer de auto altijd op te laden tijdens het parkeren. Zo voorkom je onnodige stops bij snelladers onderweg. 
  • Publiek laden is goedkoper dan snelladen (met uitzondering van het Tesla Supercharger netwerk voor Tesla rijders); en thuis of op het werk laden is (meestal) goedkoper dan publiek laden. 
  • Mocht uw pas niet worden geaccepteerd bij een publiek laadpunt, bel dan het storingsnummer op de laadpaal voor verdere assistentie of probeer een ander laadpunt van een andere aanbieder. 

Bij snellaadstations geldt dat de laadtijd afhankelijk is van de laadtechniek van zowel de auto als de snellader. Deze snelheden vind je in kW op de snellader. Kies je een te langzame snellader, dan laad je te lang; kies je een te snelle snellader, dan houd je deze onnodig bezet voor andere elektrische auto’s die wel hogere snelheden aankunnen. Zorg er dus altijd voor dat je weet hoe snel jouw auto kan snelladen zodat je altijd bij de juiste snellader staat en weer snel verder kunt met je reis. 

Gemiddeld genomen laden elektrische auto’s hier tegenwoordig in 30 minuten van 20-80%. De eerste en laatste 20% gaan meestal langzamer, maar die worden in de praktijk meestal niet bij een snellader geladen omdat je dan alweer voldoende hebt om de reis voort te zetten. 
 

Rekenmodel laadtijd 

Om uit te rekenen hoeveel tijd het kost om je accu weer op te laden is onderstaande berekening te gebruiken. 

Accucapaciteit (bijv. 74 kW) delen door het laadvermogen (bijv. 11 kW) = Laadtijd (6,73u > 6 uur een 44 minuten). 

Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt:

  • 21 uur via het stopcontact (2,3 kW)
  • 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 – 3,7 kW)
  • 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 – 11 kW)
  • 12 tot 58 minuten via een snellader (250 – 50 kW)

Op reis met een elektrische auto 

Veel EV-rijders laten hun elektrische auto liever staan als ze een lange reis moeten maken. De gedachte halverwege met een lege accu te staan, of files bij de snelladers onderweg, is genoeg om een alternatief te zoeken. Toch is die angst eigenlijk niet nodig. Met de juiste voorbereiding kun je ook met de elektrische auto prima door Europa touren.  

Zorg dat je van tevoren een reisschema maakt waarbij je rekening houdt met de accuduur van je auto en mogelijke factoren die invloed hebben op je accuduur. Denk aan heuvellandschappen of het gebruik van de airconditioning. Gebruik deze planner om je route van laadpunt naar laadpunt te bepalen of lees dit artikel met een overzicht van 7 populaire apps die je hulp bieden bij het zoeken naar een laadpaal en je andere handige functies bieden. 

Laat je informeren door deze artikelen