Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/web/prd-www.aldelektrisch.nl/html/wp-content/themes/ald-automotive/single-ald_inspiration.php on line 14

Laat je inspireren door Ed

X minuten leestijd

Ed Salomons ging met zijn EV op wintersport en deelt zijn ervaringen met jou.

Ed Salomons

Manager Damage Maintenance bij ALD Automotive

Mercedes EQC

De eerste keer met je EV op vakantie, hoe was dat?

Eerlijk gezegd keek ik er enorm naar uit. Ik zag het als de ultieme test voor mijn EV. Rijden binnen Nederland is geen probleem met een actieradius van 330 km. Dit is wel even anders als je op vakantie gaat naar Kaprun in Oostenrijk, wat ongeveer 1000 km rijden is en je ook een stuk door de bergen rijdt.

Hoe heb je de reis voorbereid?

Omdat het de eerste keer was dat ik met mijn EV een lange reis ging maken heb ik me meer met de reis beziggehouden dan ik normaal gesproken zou doen. Ik heb de route gescand op laadlocaties en deze opgezocht op internet. Ik wilde zeker weten dat deze locaties ook echt functioneel waren om te voorkomen dat ik bijvoorbeeld bij een laadlocatie in aanbouw zou aankomen, met een bijna lege accu!

Uiteindelijk bleek al het uitzoekwerk niet nodig, want langs de gehele route waren meer dan genoeg laadlocaties te zien. Maar het voorwerk was niet voor niets, want ik had de route nu perfect uitgestippeld en had van tevoren al bepaald waar ik zou gaan stoppen om op te laden. Alleen op de eindbestemming gaf de kaart niet heel veel laadmogelijkheden weer. Dit baarde me wel zorgen. Daarom heb ik voor de zekerheid de 220V lader meegenomen.

Daarnaast heb ik lopen wikken en wegen over de dakkoffer. We wilden graag nog extra bagage meenemen, maar een dakkoffer zorgt voor meer weerstand tijdens het rijden en in combinatie met het extra gewicht heeft dit invloed op de actieradius. Om een keer extra opladen te voorkomen hebben we ervoor gekozen om de dakkoffer toch maar thuis te laten.

Heb je het gevoel dat de reis langer duurde met een EV?

Als ik deze “EV” reis vergelijk met een “benzine” reis zijn we door de laadsessies onderaan de streep ongeveer twee uur langer onderweg geweest. Maar, zo heb ik dat niet ervaren. De auto snelladen en ondertussen een half uurtje de benen strekken of een kopje koffie drinken is mij uitstekend bevallen. De reis voelde hierdoor nog meer als vakantie!

Is de reis dus meegevallen?

Ik zag voorafgaand aan de reis een aantal beren op de weg. Vooral het opladen van de auto spookt veel door je hoofd. Maar het is mij enorm meegevallen, zeker het aantal laadlocaties onderweg. Ook op de eindbestemming waren er genoeg laadvoorzieningen aanwezig, terwijl deze niet op de kaart waren aangegeven. Uiteindelijk is het reizen met een EV daarom enorm meegevallen en heeft mijn auto de test 100% doorstaan. Wat begon als een spannend avontuur bleek in de werkelijkheid een “gewone” vakantiereis.

Heb je nog een tip voor anderen die op vakantie gaan met een elektrische auto?

Ik vond het zelf heel prettig om te weten dat er genoeg laadlocaties waren langs de route naar onze bestemming. Zeker omdat het de eerste keer was dat ik op skivakantie ging met mijn elektrische auto. Dus mijn tip is het aantal laadlocaties langs je route te controleren, dan rijd je een stuk prettiger en kun je precies uitstippelen waar je gaat stoppen om te laden. Dat geeft veel rust en dan kan je vakantie meteen beginnen!

Tot slot 

Ben je door het verhaal van Ed geïnspireerd en twijfel je of jij al wilt instappen in een elektrische auto? ALD Automotive maakt je keuze met ALD eFlex een stuk gemakkelijker. Om niet direct te hoeven kiezen, biedt ALD eFlex je een proefperiode van tenminste 1 maand (of langer natuurlijk) tegen een normaal leasetarief. Je ontdekt dan pas echt hoe elektrisch rijden jou in de praktijk bevalt. Meer weten? Kijk dan op de webpagina van eFlex

Laat je inspireren door andere EV-rijders