Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Route to Zero

  • Nederlands
  • English

Overstappen naar elektrisch? Wat je moet weten over de accu 

X minuten leestijd

Waar je wel goed op moet letten bij een tweedehands elektrische auto is de staat van de accu. Wat kun je doen om je accu zo goed mogelijk te onderhouden en waar kun je op letten bij een occasion? We hebben wat aandachtspunten voor je op een rij gezet. 

Een goed onderhouden accu 

De accu van een auto is vergelijkbaar met de accu van je telefoon. Naarmate de telefoon ouder wordt gaat de batterij steeds korter mee. Maar je kan de degradatie van de accu beïnvloeden door er op de juiste manier mee om te gaan. Een batterij die telkens helemaal wordt volgeladen en leeggereden, verzwakt sneller dan een accu die altijd tussen de dertig en zeventig procent is opgeladen. Chemisch gezien is een laadpercentage van 50 procent het beste. Te vaak laden via de snellader is ook niet bevorderlijk voor de staat van een accu. Ten slotte houdt een accu niet van extreme temperatuurverschillen. Een auto die altijd beschermd binnen heeft gestaan, heeft doorgaans een betere accu dan een elektrische auto die in weer en wind buiten staat. 

Doe de accu-check 

Een tweedehands accu die dus vaak ‘leeg’ gereden is, vaak aan de snellader is opgeladen en niet in een garage heeft gestaan heeft waarschijnlijk niet meer de actieradius die je verwacht. En de kosten voor het laten repareren of vervangen van een accu lopen al snel in de tienduizenden euro’s. Maar hoe kom je erachter in welke staat de accu van een occasion is?  

Rijd het liefst een volle accu van de auto helemaal leeg tijdens een flinke proefrit. Kijk vervolgens hoeveel kilometer je hebt gereden. Vergelijk dit met de originele actieradius. Komt dit enigszins overeen, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand met accu. Zit er een groot verschil tussen de voorspelde en de gereden kilometers, dan zegt dat iets over de staat van de batterij.  

Heb je geen tijd om de accu helemaal leeg te rijden? Rijd dan minimaal 50 kilometer waarbij je een stuk in de bebouwde kom, op de snelweg en op een N-weg rijdt. Is de actieradius met meer dan 75 kilometer afgenomen? Dan kan je het best uitgebreider onderzoek doen naar de staat van deze accu. 

Twijfel je nog steeds over de staat van de batterij, dan kun je nog een laadtest doen. Stop tegen het eind van de proefrit bij een (snel)laadstation en test hoe snel de auto oplaadt. Via de handleiding of informatie op internet is te achterhalen wat de oorspronkelijk laadtijd is van een auto. Als de laadtijd twee keer (of meer) langer is dan de oorspronkelijke laadtijd, dan is dat een aandachtspunt. 

Check tot slot of er nog garantie op de accu zit en hoe hoe lang deze garantie nog geldig is. De garantie die gegeven wordt verschilt per fabrikant, maar meestal is dit tussen de 8 à 10 jaar of het rijden van 160.000 tot 180.000 kilometer. 

Overige nieuws berichten